- Apple laat toeleveranciers weten dat de vraag naar de iPhone 13 is afgenomen, aldus persbureau Bloomberg.
- Het bedrijf had zijn productiedoelstelling voor iPhone 13 voor 2021 al met maar liefst 10 miljoen stuks verlaagd.
- Die productieverlaging was het gevolg van het aanhoudende wereldwijde tekort aan chips.
- Lees ook: Dit zijn de te dure Apple-producten die je kunt kopen.
Toeleveranciers van Apple hebben in de aanloop naar de feestdagen te horen gekregen dat de vraag naar de iPhone 13 afneemt.
Persbureau Bloomberg citeert anonieme bronnen die stellen dat Apple kampt met een tegenvallende vraag naar het nieuwste toestel. De techgigant had zijn productiedoelstelling voor de iPhone 13 voor 2021 al met maar liefst 10 miljoen eenheden naar beneden bijgesteld, vanwege het aanhoudende wereldwijde chipstekort.
Apple had aanvankelijk gepland in het vierde kwartaal van 2021 zo’n 90 miljoen stuks van de nieuwste smartphone te maken. Het bedrijf had zijn partners al verteld dat het de doelstelling verlaagde omdat de toeleveringsketenpartners Broadcom en Texas Instruments mogelijk niet genoeg componenten konden leveren.
Het plan was om de productie op te voeren om het tekort in 2022 te compenseren, omdat de verwachting is dat het aanbod van componenten dan zal verbeteren, meldde Bloomberg. Apple heeft leveranciers nu echter laten weten dat het door een afnemende vraag naar het topmodel die orders mogelijk niet zal ontvangen.
Apple verwachtte een sterk kwartaal in de laatste maanden van 2021, waarbij het qua leveranties achter zou blijven bij de vraag. Dat bleek uit een verklaring van CEO Tim Cook in oktober waarin hij vooruit blikte op het nieuwe boekjaar, dat nagenoeg samenvalt met de laatste 3 maanden van het jaar.
Cook vertelde analisten toen dat problemen met de toeleveringsketen Apple al 6 miljard dollar aan omzet hadden gekost.
Lees over het Apple-aanbod ook:
- Welke MacBook is het beste voor jou? We zetten het hele aanbod naast elkaar
- Apple wil in 2025 een volledig autonome, elektrische auto op de markt brengen, zegt analist
- De prijs van Apple’s €25 kostende poetsdoek maakt deel uit van een strategie die volgens deskundigen het winkelend publiek ‘een chique gevoel’ geeft